Ytre
Ytringsfrihet handler i stor grad om grenser. Grenser i dette tilfellet forstås som noe flytende og kontekstuelt. Offentligheten er et rom der grensene for ytringsfriheten diskuteres, forhandles, opprettholdes og endres. Målet er å få elevene til å reflektere rundt ytringsfrihetens grenser i historiske, kulturelle, sosiale kontekster.
Varighet : 1,5 time
Antall elever: Maks 26
Klassen deles i to og alternerer (Del gjerne inn klassen i to grupper før museumsbesøket)
Gruppe 1: Trykkeverksted i Verksted Petit
Gruppe 2: Omvisning i utstillingene
Forarbeid:
Forbered en individuell ytring som hver og en elev føler at de kan stå for. Ytringen skal trykkes i verkstedet vårt, på plakat eller handlenett
Besøket innledes med en omvisning i på Norsk grafisk museum, og etter avtale kan vi tematisere følgende:
- Den tidlige trykkekunsten- Om Johan Gutenberg, trykkekunstens spredning- Martin Luther og spredningen av det trykte ord
- Opplysningstid og offentlighet. For eksempel: Hvem ble publisert? Om sensur i Danmark -Norge. Om tronrøveren Struense. Om Grunnloven av 1814- spesielt om §100
- Avisene og ytringsfriheten. Om §100, avistegning, karikaturstriden.
- Mediekorridoren. Om offentlighet, demokrati, ytringsfrihet og Internett
Besøket avsluttes med et besøk i trykkeriverkstedet Petit, der elevene kan få trykke handlenett med ytringer med ekte bokstavtyper i tre.


Fra utstillingene på Norsk grafisk museum. Foto: MUST

