Klisjéanstalt
Med høytrykk/boktrykk kunne man bare trykke punkter og streker, og illustrasjoner ble skåret ut i tre (xylografi). For å trykke fotografier med grånyanser, måtte de rastreres. Bildet ble avfotografert gjennom et filter (raster), og gjort om til punkter – nesten som piksler i digitale bilder.

Punktene ble etset inn i en sinkplate, og resultatet kalles en klisjé. Uttrykket klisjé brukes derfor om noe som ikke er originalt. Med fotografi kunne man også lage reproduksjoner av kunstverk uten å gå veien om xylografi eller litografi.
Se også denne digitale fortellingen om klisjéanstalten hos Dreyer i Stavanger:
Tekst: May Tove Nyrud
Foto: Klisjéanstalten i Norsk grafisk museums tidligere utstilling i Sandvigå 24. Foto: Belén Navazo Hourcade
BLOGGARKIV
- 
                                         (93)
                                        - oktober (13)
- januar (6)
- juni (5)
- april (7)
- mars (11)
- november (22)
                                                    - Å for åpning!
- Ø for Øyeblikkets kunstner – Henry Imsland!
- Æ for bokstaven Æ!
- Z for Zwiebelfisch!
- Y for ytringsfrihet!
- X for X-ray!
- W for web!
- V for Venneforeningen!
- U for undervisning!
- T for tegnspråkguiding!
- S for Senefelder!
- R for røyking!
- Q for QWERTY!
- P for papir!
- O for oppfinnsomhet!
- N for NORCONSERV!
- M for masseproduksjon!
- L for lydguiding!
- K for Kielland!
- J for jomfru!
- Molboposten
- AEPM-konferansen
 
- juli (7)
- februar (8)
- mai (5)
- desember (2)
- september (2)
- august (5)
 
